Nu este un secret faptul ca SEO este o industrie fluida si evolutiva. Desigur, aceasta natura implica si un glosar, care continua sa creasca si sa evolueze in fiecare an. In 2015, cativa termeni invechiti din domeniul SEO au fost scosi din glosar, iar alti termeni au fost adaugati.
Retineti faptul ca unii dintre termenii aferenti SEO pot avea, in contextul SEO, o semnificatie diferita de cea pe care o au in contextul tehnologiei pe care o folosim zilnic (“hyperlink” si “spider” sunt exemple excelente).
Mai jos este o lista, pe categorii, a tuturor termenilor pe care ar trebui sa ii cunoasteti si sa ii intelegeti, termeni relevanti pentru acest an, dar si pentru 2016, care se apropie.
I-am exclus pe cei mai clari si evidenti, insa, in linii mari, aceasta lista ar trebui sa va ajute sa treceti cu bine printr-un interviu (fie ca sunteti intervievator, fie ca sunteti cel intervievat), precum si sa va imbunatatiti cunostintele SEO generale:
13 termeni generali din domeniul SEO pe care trebuie sa ii cunoasteti
Analytics. Acest termen se refera la toate datele cu privire la site-ul dumneavoastra. Google Analytics este cel mai popular instrument care va ajuta sa urmariti / monitorizati absolut totul in legatura cu site-ul dumneavoastra: care sunt anunturile cele mai accesate, care sunt paginile care trimit cel mai des vizitatorii catre site-ul dumneavoastra, ce pagini au vizitat utilizatorii inainte de a va vizita pagina, cat timp ramane cineva pe site-ul dumneavoastra, etc.
Algoritmi. Termen folosit atunci cand ne referim la motoarele de cautare, iar algoritmul reprezinta ajutorul de nadejde al motoarelor de cautare; cu ajutorul algoritmului, motoarele de cautare decid ca sa caute si unde sa organizeze diferitele site-uri si pagini web de pe internet. Tehnic vorbind, este un proces sau set de reguli care sunt respectate.
Sa spunem, de exemplu, ca Google face backlink-urile mai importante decat link-urile interne. Acest lucru se intampla deoarece algoritmului i s-a spus sa urmeze aceasta regula.
Backlink-urile. Backlink-urile reprezinta acele legaturi de pe web care sunt orientate inapoi catre site-ul dumneavoastra.
De exemplu, daca Forbes ar scrie un articol si ar include in articolul respectiv link-ul unui articol scris de dumneavoastra, acel link ar reprezenta un backlink. Uneori, companiile incerca in mod activ sa construiasca backlink-uri prin intermediul guest blogging-ului, intrucat acestea imbunatatesc serviciile dumneavoastra SEO.
Robotii. Robotii sunt denumiti, uneori, si paianjeni si / sau crawlere. Sunt, in esenta, fisiere text care ruleaza prin toate paginile web, le citesc si, ulterior, fac o interpretare si analiza a paginii (despre ce este pagina, de exemplu).
Motiv pentru care exista indicatorii SEO. O denumire tehnica pentru “roboti” este “fisiere robots.txt”. In general, robotii sunt, de obicei, precedati de motorul de cautare cu care lucreaza, astfel incat robotii Google sunt diferiti de robotii Bing, care, la randul lor, sunt diferiti de robotii Yahoo.
Citarea. Acest termen se refera la situatiile in care site-ul dumneavoastra este mentionat online, fiind folosite numele afacerii dumneavoastra, adresa si / sau numarul de telefon (informatie NAP).
Termenul nu include numai situatiile in care cineva mentioneaza site-ul dumneavoastra, impreuna cu informatiile NAP, dar, de asemenea, include si situatiile in care o faceti personal, cum ar fi mentionarea pe retelele sociale, pe conturile locale sau pe site-ul real. Doar asigurati-va ca totul este perfect in concordanta!
Dezaprobarea. Cand dezaprobati ceva, negati responsabilitatea si respingeti orice implicare. In context SEO, dezaprobarea este folosita, cel mai adesea, prin instrumentul Google Disavow Links. Cand utilizati acest instrument, ii transmiteti lui Google ca nu doriti sa fiti asociat cu anumite link-uri.
Google Panda si Penguin. Acestea sunt denumirile date celor mai importante actualizari de algoritm. Cand Google intervine cu vreo schimbare asupra algoritmului, atunci pozitiile din clasamentul rezultatelor cautarii s-ar putea schimba, intrucat Google incearca sa ofere utilizatorilor cele mai bune rezultate cu putinta. Panda se foloseste ori de cate ori Google face o schimbare referitoare la continut, iar Penguin intervine atunci cand Google face modificari pentru a combate spam-ul. Acestia sunt cei doi termeni utilizati cel mai des in stiri.
Index. Ganditi-va la un index ca la indexul unei carti. Google detine un index unde stocheaza o copie a tuturor paginilor online, in asa fel incat sa le sorteze si sa decida, ulterior, ce pagini ar trebui sa afiseze pe pagina cu rezultatele cautarii, pentru ca utilizatorii sa le poata vedea. In plus, indexarea se refera la ceea ce face Google atunci cand acceseaza cu crawlere, adica indexarea paginilor si adaugarea acestora la index sau la baza de date.
Pagina de destinatie. Cand cineva acceseaza un link pe care l-ati construit, precum un anunt pe Google, un articot partajat pe social media, respectivul vizitator este directionat catre ceea ce numim pagina de destinatie (cu alte cuvinte, acolo va ajunge). Acest lucru inseamna ca o pagina de destinatie poate fi absolut orice si este mereu in schimbare, in functie de subiectul abordat intr-o discutie, postare etc. In unele conversatii, pagina de destinatie despre care se discuta este o pagina Thank You; in alte situații, este pagina unui produs si asa mai departe.
Link Juice. Link-urile au aproape intotdeauna un oarecare impact asupra pozitiei pe care site-ul dumneavoastra o ocupa pe pagina rezultatelor de cautare in urma anumitor interogari sau cuvinte si expresii pe care utilizatorii le introduc in casuta motorului de cautare. Cu toate acestea, link-urile au, de cele mai multe ori, valori diferite.
Daca site-ul dumneavoastra este recomandat de catre Forbes, de exemplu, se va bucura de efecte si schimbari pozitive, precum o vizibilitate si o autoritate mare, intrucat Forbes este extrem de cunoscut si de popular.
Ceea ce inseamna ca respectivul link se va bucura de multa apreciere; cu alte cuvinte, va ajuta o companie sa arate bine in ochii robotilor Google si, prin urmare, sa obtina o pozitie cat mai buna in pagina cu rezultate a motorului de cautare.
Long Tail Keywords, in traducere “cuvinte cheie cu coada lunga”. Termenul se refera la expresiile de cuvinte cheie foarte detaliate care au un volum de cautare redus, insa va pot ajuta sa obtineti un numar mare de conversii.
De exemplu, ceva foarte specific, precum “cumparare pat hipoalergenic rosu pentru caini in Chicago” este o coada lunga de cuvinte cheie care, probabil, nu are parte de foarte multe cautari, dar cei care cauta acel cuvant cheie sunt, probabil, gata sa cumpere; acest lucru va ajuta sa vedeti conversiile.
Traficul (direct, recomandat si organic). Traficul se refera la numarul de vizite de pe site-ul dumneavoastra. Puteti imparti aceasta valoare in trafic direct si trafic recomandat, direct insemnand numarul utilizatorilor care tasteaza in browser adresa dumneavoastra URL, iar recomandat insemnand faptul ca multi utilizatori au vizitat site-ul dumneavoastra accesand un link extern.
Traficul organic, pe de alta parte, reprezinta numarul de persoane care v-au vizitat site-ul dupa ce l-au gasit pe una dintre paginile cu rezultate ale motorului de cautare.
White Hat si Black Hat. Acesti doi termeni sunt utilizati pentru a desemna diferite metode de optimizare. Orice metoda SEO (metoda de optimizare) pe care Google o considera sanatoasa este numita metoda “White Hat”, iar orice este interzis de Google intra in categoria metodelor “Black Hat”.
Diferitele tehnici de SEO ar putea fi etichetate drept “Black Hat”, intrucat acestea incearca sa pacaleasca cititorul si / sau robotii Google; asadar, daca utilizati una dintre aceste metode pentru a creste pozitia site-ului dumneavoastra in clasamentul rezultatelor motoarelor de cautare, veti fi penalizat in cele din urma.
4 termeni din categoria “Structura si uzabilitate”
Redirectionare 301 (301 Redirect). Reprezinta o tehnica utilizata in cazul in care mutati definitiv una dintre paginile dumneavoastra web sau chiar un site, cu totul. Astfel, Google va lua la cunostinta ca pagina dumneavoastra nu mai este intr-un loc, fiind mutata catre o alta pagina sau domeniu.
Astfel, va veti asigura ca autoritatea si vizibilitatea link-ului au fost, de asemenea, transferate (cu alte cuvinte, asigurati-va ca toate backlink-urile pe care le-ati creat inca va aduc credit si beneficii) si ca nu veti fi penalizat pentru continut duplicat.
Redirectionare 302. Termenul se refera la o redirectionare temporara. Astfel, cei de la Google vor sti ca nu ar trebui sa inceapa sa indexeze paginile pe care le publicati, deoarece acestea nu vor fi permanente. Redirectionare 302 se foloseste, cel mai adesea, in timpul unei redesign sau al unui test A / B.
Eroarea 404 (404 Error). In cazul in care pagina solicitata de utilizator nu poate fi gasita, serverul va returna o eroare. De obicei, acest lucru se intampla automat si nu este ceva planuit intentionat de catre un webmaster.
Motivul pentru care o pagina solicitata nu poate fi gasita ar putea fi un link care nu functioneaza corespunzator, in special din cauza faptului ca pagina respectiva nu mai este disponibila sau a fost mutata catre alt server (broken link) sau un link catre o pagina indisponibila / inexistenta pentru totdeauna (dead link). Ca Webmaster, ar trebui sa va verificati paginile in mod constant si sa va asigurati ca nu sunteti asociat cu nici o eroare de tip 404.
Atribut Canonical. Confundat, adesea, cu redirectionare 301, un atribut canonic va instiinta Google ca aveti mai multe pagini cu acelasi continut, dar doriti indexarea doar uneia dintre aceste pagini. Acest lucru nu inseamna neaparat ca faceti o miscare permanenta, doar ca, pur si simplu, aveti mai multe pagini, foarte similare pentru cititori, datorita locatiei, criteriilor demografice, etc.
7 termeni SEO din categoria “On-page”
Above-the-Fold (Cat mai sus in pagina). Termenul se refera la tot ceea ce vede cineva pe o pagina Web inainte de a defila in jos. Cu alte cuvinte, este privirea de ansamblu asupra unui website pe care cineva o observa imediat: continut, design, anunturi, etc.
A / B Testing. Atunci cand testati două lucruri, cum ar fi, de exemplu, doua variante de design pentru un site web, atunci utilizati ceea ce se numeste A / B testing, ceea ce inseamna ca aveti versiunea A si versiunea B. Unii vizitatori sunt trimisi catre A, alti vizitatori sunt trimisi catre B, astfel incat sa puteți vedea care dintre cele doua versiuni va aduce mai mult trafic, mai mult timp petrecut pe site, ce acceseaza utilizatorii si unde fac click, etc. Prin urmare, un astfel de site va poate ajuta sa va optimizati pagina.
Text ancora (Anchor text). Acest termen se refera la textul care este conectat la un link; acel text pe care se poate face click.
Atributele “DoFollow” si “NoFollow”. Orice webmaster are puterea de a utiliza un atribut dofollow sau nofollow. Dofollow este, in general, cel implicit, adica robotii pot accesa cu crawlere si pot indexa o pagina, ceea ce inseamna ca link-ul va avea o vizibilitate mare acolo unde este cazul. Un link nofollow inseamna, desigur, opusul.
Uneori, site-urile cu autoritate mare prefera sa foloseasca link-uri nofollow pentru a combate spam-urile si pentru a se asigura ca link-urile pe care oamenii incearca sa le plaseze pe site-urile lor (chiar si in comentarii) nu sunt plasate doar in scopuri de SEO.
Link-uri interne si externe. Ambele tipuri de link-uri se refera la legaturile (link-urile) pe care le gasiti pe propriul dumneavoastra site. De exemplu, daca tocmai ati publicat o postare pe blog, poate doriti sa faceti legatura catre o alta postare de pe blog, pe aceeasi site pe care ati scris. Acesta este un link intern, intrucat legatura este facuta pe acelasi domeniu.
Un link extern este atunci cand, pe site-ul personal, creati o legatura (link) catre un alt site.
Densitatea cuvintelor cheie. Acest termen se refera la cat de des apare cuvantul dumneavoastra cheie pe o pagina si / sau o intr-un continut. Densitatea cuvintelor cheie este, de obicei, masurata in termeni de procente.
Daca, in trecut, obiectivul dumneavoastra era sa aveti o densitate a cuvintelor cheie de 2%, acum vi se recomanda sa nu va faceti griji cu privire la densitatea cuvintelor cheie, ci doar cu privire la relevanta continutului si mentinerea unei teme comune. Aceasta intra, apoi, in optimizarea semantica (semantic SEO), pe care o vom aborda in cele ce urmeaza.
Semantica. Acesta este un termen mai nou in lumea SEO. Semantica se refera la sinonimele si la diferitele expresii pe care le puteti folosi pentru a vorbi despre acelasi subiect sau despre acelasi cuvant (de fapt, asta inseamna “semantica” in orice context).
Acum, Google se concentreaza pe optimizarea semantica, ceea ce inseamna ca semnificatiile similare ale expresiilor vor fi considerate parte a utilizarii cuvintelor cheie si vor fi luate in considerare atunci cand robotii analizeaza o pagina.
4 tag-uri (etichete) pe care nu trebuie sa le ratati
Alt Image Tag. Robotii Google nu se pot uita la imagini pentru a stabili ce inseamna, asadar va trebui sa adaugati un tag alt image pentru a descrie imaginea. Odata ce Google va sti despre ce este vorba in imagine, poate clasifica imaginea si, prin urmare, o poate include in rezultatele de cautare.
Eticheta H1. Puteti adauga aceasta eticheta postarilor si paginilor dumneavoastra, astfel incat robotii motoarelor de cautare vor sti despre ce este vorba in continut si vor putea sa identifice diferite sectiuni ale unei pagini web (asemenea unui instrument de comunicare, daca vreti).
O eticheta H1 reprezinta intotdeauna titlul principal al unei pagini si trebuie utilizata doar o singura data, iar etichetele H2, H3, H4 si asa mai departe, se vor utiliza, de asemenea, ca o modalitate de a desparti diferitele sectiuni ale unui website.
Meta Description Tag. Aceasta eticheta reprezinta, de fapt, o mica descriere (de obicei 160 de caractere), care ii explica lui Google, inca o data, despre ce este pagina. Aceasta descriere apare sub fiecare rezultat al motorului de cautare atunci cand cineva cauta ceva pe Google, asadar este o modalitate de a atrage utilizatorii Google, asa cum este si pentru roboti.
Eticheta titlu (Title tag). La fel ca si eticheta H1, o eticheta titlu le explica robotilor motoarelor de cautare despre ce este pagina si este folosita in sectiunea titlului. Aceasta eticheta este, de asemenea, observata in adresele URL, in filele de browser si folosita ca un titlu pe o pagina cu rezultatele motorului de cautare Google.
7 abrevieri si acronime
Sistem de administrare a continutului (Content Management Systems, CMS). WordPress, Drupal si Joomla sunt cele mai populare trei sisteme de administrare a continutului. Cu alte cuvinte, CMS este necesar pentru pentru a gazdui si a publica tot continutul dumneavoastra, dar si pentru a crea un design si a publica un site.
Rata de click (CTR, Click Through Rate). Acest termen se refera la cat de des cineva face click (acceseaza) pe unul din link-urile dumneavoastra. De obicei, acest termen este utilizat atunci cand vorbim despre campaniile pay-per-click (PPC), sau acele campanii platite prin intermediul AdWords.
Calculati aceasta valoare prin raportarea impresiilor in legatura cu anuntul dumneavoastra la numarul de click-uri / accesari primite de anuntul respectiv.
Call to Action (CTA). Termenul se poate referi la un buton existent pe site-ul dumneavoastra, prin intermediul caruia vizitatorilor li se solicita sa se aboneze la newsletter, la un anunt prin care utilizatorilor li se cere sa aprecieze (“like”) compania dumneavoastra pe Facebook, la un paragraf care solicita utilizatorilor o recomandare / caracterizare, etc.
Asadar, tot ceea ce intreprindeti pentru a solicita si convinge oamenii sa faca ceva (sa ia masuri) reprezinta apelul la actiune (Call to Action).
Indicatorii cheie de performanta (Key Performance Indicators, KPI). Acest termen se refera la diferitii factori care au fost cheie, sau cruciali, in realizarea unui obiectiv. De exemplu, angajarea unui manager de continut, daca ne gandim la obiectivul companiei de a ajunge la un profit de 1 milion de dolari intr-un an.
Randamentul investitiilor (Return on Investment, ROI). Acesta este, de obicei, un numar care indica cat de mult ati castigat (randament), in raport cu cantitatea de munca pe care ati depus-o (investitiile). De exemplu, daca ati investit 40.000 $ pe an intr-un expert in social media, cati potentiali clienti ati obtinut in schimb? Aceasta este o intrebare reprezentativa pentru randamentul investitiilor dumneavoastra.
Pagina care afiseaza rezultatele motorului de cautare (Search Engine Results Page, SERP). Cand cautati ceva pe Google, apare o pagina care afiseaza lista completa a rezultatelor. Aceasta poarta numele de “pagina care afiseaza rezultatele motorului de cautare (SERP)”. Puteti utiliza termenul SERP pentru orice motor de cautare: Bing, Yahoo, Yelp, YouTube, etc. Insa este cel mai frecvent utilizat atunci cand ne referim la Google.
Experienta utilizatorului (User Experience, UX). Acest termen este, oarecum, autoexplicativ. De fiecare cand ne gandim la cum se simte utilizatorul atunci cand utilizeaza un instrument, cand incearca sa navigheze pe site-ul dumneavoastra, cand viziteaza o pagina pentru a cumpara ceva, ne gandim la experienta pe care respectivul utilizator ar putea s-o aiba.
Desigur, lista de mai sus nu este una exhaustiva, insa acestia sunt unii dintre cei mai importanti termeni din domeniul SEO pe care este indicat sa ii cunoasteti. Pentru multi, cunoasterea acestor termeni va fi suficienta pentru a avea succes in SEO si pentru a fi siguri pe ei si pe cunostintele lor atunci cand discuta pe aceasta tema cu orice expert in SEO.